routekaart_wandelen-langs-buitenplaatsen_2015

Home / De leukste Dagje Uit tips / Wandelen in de Bollenstreek / Wandelroutes in de Bollenstreek / Wandelroute Noordwijk: Langs buitenplaatsen en bloemenvelden

Wandelen langs buitenplaatsen

Al in de zeventiende en achttiende eeuw was de binnenduinrand bij Noordwijk populair. Eerst voor de aanleg van buitenplaatsen, later voor de teelt van bollen.

Deze wandeling toont de mooiste plekjes. Inclusief de kleurrijke bollenvelden in het voorjaar. Deze route loopt door Nationaal Park Hollandse Duinen.

routekaart_wandelen-langs-buitenplaatsen_2015

Deze wandelroute Noordwijk start bij Hotel- Restaurant De Witte Raaf. Ga achter op de parkeerplaats de trap op, vervolgens op het wandelpad linksaf. Houd op kruisingen links aan en volg dan de blauwe route rechtdoor. Na ruim 1,5 km haakse bocht linksaf, rechtdoor naar asfaltweg en rechtsaf (einde blauwe markering).

1. Bollen

Pal achter de duinen beginnen biljartvlakke bollenvelden. Al in de 16de eeuw ontdekte men dat bloembollen het prima deden op afgegraven duinen en strandwallen. Hier bij Noordwijk zijn de duinen speciaal voor dit doel afgegraven.

Op rotonde linksaf (Northgodreef). Na 900 m rechtsaf (Buurweg). (Voor verkorte route linksaf, dan na 500 m rechtsaf Nieuw Leeuwenhorst in, lees verder na punt 5). Einde schuin rechtdoor (Gruenepad). Einde pad rechtsaf en eerste linksaf. Drukke weg oversteken en rechtdoor (Boerenburgerweg). Na 400 m linksaf (Wilhelminastraat). Na 400 m rechtsaf (Voorstraat).

2. Noordwijk-Binnen

Blikvanger in het sfeervolle Noordwijk-Binnen is de Oude Jeroenskerk. De naam komt van een prediker die hier in 856 door Noormannen zou zijn onthoofd. De kerk is zo groot omdat talrijke bedevaartgangers zijn hier bewaarde schedel kwamen vereren.

Volg de Voorstraat 600 m. Na huisnr. 161 en sloot linksaf. Weg rechtdoor oversteken (Hogeweg). Na ruim 500 m linksaf (Nachtegaalslaan).

3. Landgoed Offem

Op dit landgoed woonden vanaf 1650 de Heren van Noordwijk. De strak ingedeelde tuin rond het landhuis werd later vervangen door een romantisch parkbos. Het landhuis is er niet meer, maar het parkbos en een portierswoning zijn nog te zien.

Einde rechtsaf en meteen linksaf langs sportvelden (bij afsluiting trottoir omlopen door woonwijk). Einde rechtsaf naar rotonde bij provinciale weg. Voor rotonde verkeersweg N444 oversteken en linksaf, dan rechtsaf (Bronsgeesterweg). Na ruim 1 km links bruggetje over en bospad rechtdoor volgen.

4. Klein Leeuwenhorst

Vanaf het bospad kunt u soms een blik werpen op het huis Klein Leeuwenhorst. Het werd gebouwd in 1858. Bijzonder is dat het huis aan de achterkant drie woonlagen heeft en aan de voorkant slechts twee. Dat komt doordat het huis deels op een oude strandwal is gebouwd.

Einde door hek en schuin rechtdoor oversteken (Hogeweg). Einde weg rechtsaf.

5. Dyckenburch

Vanaf de 17de eeuw lieten rijke regenten en kooplieden boerderijen uitbouwenctot buitenplaatsen. Ook Dyckenburg begon als boerderij en is later vele keren herbouwd. Het huidige huis dateert van 1926.

Ga na 75 m rechtsaf landgoed Nieuw Leeuwenhorst in. Bij informatiebord rechtsaf; volg de gele route.

6. Nieuw Leeuwenhorst

In de zeventiende eeuw besloeg de buitenplaats Leeuwenhorst een groot gebied aan weerszijden van de Gooweg. In 1880 lieten de eigenaars een nieuw landhuis bouwen op wat nu Nieuw Leeuwenhorst heet. Daarvan resteert alleen het koetshuis. Het landhuis werd in de Tweede Wereldoorlog gesloopt om plaats te maken voor een tankgracht. Tegelijk verdween een flink deel van het landgoedbos. Nadat het Zuid-Hollands Landschap het landgoed in 1953 in beheer had gekregen, werd een deel van het landgoed herbebost en werd de tankgracht omgevormd tot vijver. De ijsvogel is een van de vaste bewoners.

Langs parkeerplaats en koetshuis, verderop bocht naar links. Eerste pad rechts aanhouden en bij informatiebord rechtdoor. Op asfaltweg rechtsaf (Westeinde). Kruising rechtdoor, volg dan de slingerende weg. Einde bij verkeersweg linksaf (Schulpweg). Na ruim 1 km linksaf, terug naar De Witte Raaf.

Praktische informatie

Parkeren

Parkeren kan bij Fletcher Hotel-Restaurant De Witte Raaf, Duinweg 117, 2204 AT Noordwijk.

8,5 – 14 km

De route is 14 km en is te verkorten naar 8,5 km.

Openbaar vervoer

Diverse buslijnen rijden van Leiden CS naar Noordwijk-Binnen.